Saturday, August 14, 2010

Gamla minnen väcks..

Detta är Stadium High School. Egentligen för drygt 100 år sedan var det tänkt som ett hotell. Byggt och ritat av en fransk arkitekt. Men p.g.a. den ekonomiska kris som världen gick igenom i början av 1900 talet blev det inget hotell. Senare tog staden över byggnaden och den blev till skola istället. Hit kom jag 1988 som utbytesstudent. Då var det ganska slitet och området kanske tufft. Idag är det oerhört upprustat för flertalet miljoner dollar och området är fint, rent och snyggt. Helt annorlunda än för 22 år sedan. Oerhört vacker skola med vacker omgivning. Se bilderna nedan.

Skolans fotbolls stadion hade en oerhört vacker vy över Puget Sound. På dessa läktare har man suttit flertalet gånger och om inte annat sprungit upp och ner när man tränat. Det enda jag minns är att de är fördärvliga och tar musten ur en på en gång. Stadion är över 100 år gammal och har precis renoverats upp. Kul att se. På andra sidan sundet bodde jag i ett bostadsområde hos en familj som jag har oerhört bra kontakt med även idag - 22 år senare. De är min "amrikanska familj".


Så här såg det inte ut när jag gick i skolan för 22 år sedan. Tyvärr är detta en vanlig syn idag på High School. Skjutvapen är ett tydligt problem något som mina vänner som är lärare är oerhört bekymrade över.

No comments:

Post a Comment