Thursday, June 3, 2010

Skicka ulltofflorna och duntäcket

... japp du lästa rätt. Det är svinkallt här - inne alltså. Luftkonditioneringen gör att man huttrar om kvällarna. Igår satt vi ute till kl 21 i bara t-shirten och shorts och vindarna som susar förbi finns det inte en tillstymmelse till kyla i. Men när man väl avslutar kvällen och går in för att natta barnen och sätter sig i soffan för att se en film bör man ha både raggsockor, tröjor och en filt. De är två extrema temperaturer man upplever när man går in och ut. Inne kall luftkonditionering. Kanske är den lite skön när man kommer direkt ute ifrån, men efter ett tag vill man bara ut och värma sig igen. Ute är det varmt och fuktigt och det är lite som att gå in i en vägg när man kommer inne ifrån.

Det hela resulterar i att man vet inte hur man ska klä sig en normal dag. Många springer omkring i kostymer och jeans och långärmat. Kanske svårt att förstå när temperaturen ute är 30 grader, men kilar man in och ut eller jobbar hela dagarna så kan man inte vara allt för lättklädd för man fryser ihjäl (enligt mig). Första dagen vi kom så kastar man alla vinterkläder man har och tar på sig shorts och linne. Glad är jag och njuter av lite värme. Men när det är dags för lunch så har jag inte heller några andra kläder tillhands och väl inte på restaurangen blir jag serverad välkylda drycker i en luftkonditionerad värld och resultatet blir att hela jag huttrar och blir helvit i skinnet av att blodet kryper närmare hjärtat för att hålla det igång.... brrrrrrr

Så inte slipper jag denna packning av kläder som jag drar på hemma i Svedala för att behålla värmen. Jag måste även göra det här. Så på kvällarna saknar jag mina ulltofflor och mitt täta duntäcke.

2 comments:

  1. Hey Lota
    Glad to hear you are doing so well with the HEAT there! Funny thing here in Stockholm is that I complain to Egil about not having air conditioning here inside the home or everyplace else for that matter. I get so hot here. I miss my AC... You can always turn off the AC... Say hello to Andreas and The kids for me.. Egil says hello......
    sunyi

    ReplyDelete
  2. Ja välkommen till fukten och värmen. This is it och lär vara så här fram till mitten på oktober någon gång. Ja det är lustigt men så är det att man behöver kofta inte utomhus utan inomhus. Hemma vrider vi dock ner AC:n något så att det iallfall får vara ca 20 grader inomhus och inte kallare för annars fyser man ju så. Men på kontor och i butiker kan det lätt bli kallt. Ha det bra och sköt om dig. Jag antar att du är helt slut om dagarna nu för det är ju sååå mycket nytt och nya intryck man får första tiden. Men varmt välkommen som sagt till Alabama. Jättekul att ni är här.
    Kram!

    ReplyDelete