Saturday, September 4, 2010

"Its all an act" med resultatet: rubbad trovärdighet för både säljare och varumärke.

Första intrycket är oerhört framåt positiva, trevligt bemötande och förtroendeingivande. När man får problem, förändras bilden snabbt minst sagt.

Försäljningstaktiken här i USA ter sig lite annorlunda än hemma i kära Svedala. Eftersom jag själv är säljare så har jag nu under några månader få studera min egen yrkeskategori i ett annat land medan upprättandet av ett hem. Alla dessa saker som man behöver köpa har jag nu fått lyssna till många säljare både på telefonen och i butikerna. Minst sagt intressant var det i början och jag var överväldigade hur många var så trevliga och tog emot mig. Och det fanns inte ett problem i världen som de inte skulle kunna lösa.

Försäljningskulturen hemma är inte alls lika framfusig - jag kan nästan tycka att vi är lite för försiktiga. Vi skulle verkligen kunna ändra på oss när det gäller första intrycket. Vi skulle kunna ta emot våra kunder med lite mer entusiasm när vi går in i en butik. Eller träffar kunden för första gången i ett möte. Här är amerikanarna "outstanding" minst sagt.

Dock började detta fantastiska första intryck sakta raseras allt eftersom problemen dök upp eller dagen då jag insåg att säljtaktiken var gränsande till att lura mig.

När det gäller hanteringen av kunder som inkommer med problem och måste kontakta företaget igen så tycker jag att i Svedala brädar amerikanarna. För i min värld som säljare så ska man se till att det där problemet som dyker upp ska tas om hand om, på absolut bästa sätt, även fast det kanske inte alltid blir till kundens fördel. Det hela handlar ju om ett rykte som säljare men också det varumärke vi säljer. Det hela kan ju ses som något ganska självklart. Men bland amerikanarna så får man istället känslan av att det suckar djupt när problemen dyker upp. Det som gäller är att få in kunden inte att öva på konsten att behålla dem.

Tex så har jag haft med USAs största telefonbolag att göra. AT&T. Vi har varit helkunder från första början och säljaren var i mina ögon enormt duktig och tog hand om oss på alla tänkbara sätt. Om jag fick några problem så skulle jag höra av mig. Och jag har haft problem, tekniska och praktiska etc... När jag väl ringer eller besöker honom i butiken, så gör han allt för att skjuta problemet som AT&T äger på mig som kund. Jag har till och med blivit tillsagd av honom att kontakta kundcentralen istället där jag redan suttit 6 timmar med tekniska problem. Sist men inte minst, ville de helt enkelt börja ta betalt för att jag inte kan fixa deras tekniska problem. Inte skärskilt kundvänligt eller logiskt kan tyckas.

Eller häromdagen när vi planerade vår resa till Disney World och jag via nätet letade boende via en websida. När jag ville ha hjälp på telefonen ringde jag det sedvanliga 1-800 nummer som företagen här har som deras kontaktnummer. Väl där fick jag all hjälp med mina frågor och frågade om inte säljaren, som var oerhört vänlig, kunde hjälpa mig färdigställa bokningen. Självklart kunde hon det och tyckte in all information, betalmedel etc... Då precis är jag trodde att vi var klara, så fick jag svaret att erbjudande finns inte längre... det var nog någon som hann före. Men jag kan hjälpa dig med ett hotell intill för bara 40 dollar mer per natt.. Något i mig sa nu STOPP! Vänligt bad jag om att få återkomma med min beställning och att jag behövde fundera. Två minuter senare hade jag bokat hotellet jag ville ha, själv via nätet, för det pris jag tänkt mig. Bara med det agerandet gör att man känner sig lurad. Inte kommer jag lita på det bolaget något mera. Bättre hade ju varit om de försökt redan från början sälja in det dyrare alternativet, med helt andra metoder eller snällt meddelat att mitt erbjudande endast var ett web-erbjudande. När den amerikanske säljaren sätter igång, känns det som det finns en medvetet upprättat system i att utnyttja den stressade kunden som letar efter en bra "deal". Det hela känns inte genuint.

Jag läste en artikel för några veckor sedan, och kunde konstatera att detta inte alls bara är ett problem jag själv upplevt utan något som amerikanarna upplever själva som kunder. Bland annat har detta framkommit när företagen blir utsatta för undersökningar om vad deras kunder tycker om dem. Alla har upplevt att allt är fantastiskt tills ett problem uppstår. Jag har funderat själv varför man inte tar hand om sina kunder bättre. Kanske speglar försäljningen den amerikanska kulturen lite som jag och många med mig kan tycka är lite ytlig. Man har lätt att ta kontakt och skapa relationer, men man låter inte dessa relationer blir djupa och trogna. Något som jag kan tycka att vi hemma i Sverige är betydligt bättre på. Lika väl som kanske vår egen kultur speglar vårt sätt att bemöta våra kunder. Vi är ju rätt dålig på att ta kontakt med nya människor och visa en direkt öppenhet initialt.

Jag som säljare förstår också att det gäller att få in mycket kunder för att det ska vara lönsamt. Det verkar som detta är den enda komponent som försäljningen går ut på här i USA - i alla fall får jag en sådan känsla. Att en stor kundstock ger bättre lönsamhet - den ekvationen förstår nog de flesta. Men det blir ju kraftigt mycket jobbigare om man måste hela tiden jaga nytt och samtidigt försöka ersätta de som lämnar en pga dålig kvalitet. Så jag föredrar nog försäljningstaktiken hemma i kära Svedala (iaf den som jag lärt mig). Och de som klagar på försäljarna hemma i Sverige skulle nog få en smärre chock... för här i USA kan de vara rent av fördärvliga - "its all an act".

3 comments:

  1. Ja usch ja det är mycket att brottas med och vänja sig vid då man kommer till ett nytt ställe. Du kan ju jämföra på ett helt annat sätt än vad vi kunde då du kan säljbranchen. Men visst var det så att det lovas guld och gröna skogar och sedan när det blir problem så blir det en helt annan visa. Man får ömsom bli riktigt arg och ömsom locka med att vara vänlig. Sedan får man vända sig till konkurenterna och kolla och spela ut dem mot varandra för att få till bästa dealen.
    HOppas det löser sig och kul att ni ska till Disney World. Vi åkte dit för ett tag sedan och det var en underbar vistelse. Jag tror både du och barnen kommer att gilla Disney world mycket. Det passar för både vuxna och barn lika bra.
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Nickade igenkannande nar jag laste detta ... jag far ofta en kansla av att jag stor de/dem som arbetar i en butik i Sverige. Gudforbjude att man kan vara lite trevlig och halsa pa kunden som kommer in for att titta. Da foredrar jag nastan det overentusiastiska amerikanska "Hello, can I help you find anything?" inom 10 sekunder nar man kommer in i butiken.

    ReplyDelete
  3. Oh jag känner så väl igen mig. Vi har nyligen satt upp alla räkningar för lägenheten och nästan alla har varit felaktiga. Avgifterna har framförallt varit mycket högre än det vi fick höra av kundtjänsten... helt plötsligt är det omöjligt att tala med någon. Ska man klaga är telefonlinjen öppen fem minuter om dagen och klagomål skall skickas in skriftligt. När vi sagt att vi vill inte klaga, bara rätta vår räkning som är felaktig.. så får man sitta i eveighetslånga telefonköer, blir skickad hit och vidarekopplad dit. Men sen tänker jag på Tele2s kundtkänst och de är faktiskt inte mycket bättre.
    När vi studerade ekonomi sa proffessorn alltid, it is cheap and important to keep you old customers! De behöver många företag påminnas om!

    ReplyDelete