Sunday, July 18, 2010

Watch out!

Att köra bil i USA så ska man givetvis ha körkort som man undrar om de plockat upp från ett flingpaket, som kompis boende i Birmingham Alabama uttryckte det och jag kan inte annat än hålla med. Det finns vissa givna regler som man känner igen hemifrån, men det verkar också finnas undantag från reglerna - massor faktiskt. Egna initiativ verkar det också finnas gott om i trafiken. Sen har nog varje individ egna skrivna regler hur denna kan agera längs vägarna den kör på. Så här kan det nog vara bra att köra med automatlåda för ens blickar måste vara riktade mot trafikanterna framför, bakom och på både höger och vänster sida.

När vi ska ut och in i vårt bostadsområde måste vi korsa en stor tvåfilig mycket tungt trafikerad väg. Att finna på en stund då det går att köra rakt över och in i trafikrytmen är omöjligt. Så man måste fokusera på de två första filerna där trafiken kommande från vänster. När man tagit sig till mitten kan man således fokusera på trafiken kommande från höger. Problemet är inte att ta sig över utan att kunna parera alla andra som också ska över. Bilarna mitt emot, de som ska av den kraftigt trafikerade gatan osv. Och tro inte att det är högerregeln som gäller utan alla intar lämplig ledig plats mitt i denna trafikerade gata och inväntar sin tur att åka ut i trafiken. Så när man väl har funnit en ledig plats och man kan åka över gatan så måste man sen hålla reda på vilka som ska iväg före dig. De kan både finna framför dig och på sidan om dig.. Och när det ösregnar blir detta ännu värre för då ser du heller knappt bilarna trots att det är lag på att ha lyset på när det regnar så har inte alla det....

När man väl är ute på "highway" eller "freeway" så kör de flesta fortare än de få göra och det är väl ett universellt problem - även jag kör för fort.. ibland. Dock måste jag säga att här i tätortsområderna så finns det fler trafikpoliser än det finns fartkameror i Sverige och det gäller att hålla koll på farten. Flertalet av mina kompisar har åkt fast för fortkörning..
Det som är min värsta fasa att möta är dessa halvlastbilar varenda amerikan verkar äga och de lastar allt de ska ha med sig i. När sedan hundägaren också låter sin hund glida med längs motorvägen sittandes på flaket undrar man hur den håller fast sig? Lika så när de lastar halva bohaget på flaket och inte surrar fast det. Påväg hem mot Atlanta så hände precis det som man befarade kunde hända. En person har lastat matbord och stolar på sitt flak och plötsligt så flyger en av stolarna av flaket och ut på den kraftigt trafikerade motorvägen och jag ligger precis till vänster bakom honom. Vilket kanske var tur! För den hade lika väl kunnat suttit i vår fönsterruta eller under oss och vad hade hänt då...

2 comments:

  1. Ja varje dag förundras man över det man ser ute i trafiken. Mycket lär man får se här. Precis som du har jag också sett ett flertal grejer som hoppat av flak för att de varit dåligt fastspända. Det kan vara vad som helst som flyger av. Det här är ju faktiskt livsfarligt för övriga med trafikanter. Just trafiken och alla modifierngar av trafikregler som folk har här är INTE något jag kommer att sakna. Ha ha ja det är så många gånger jag sagt till mig själv att många här verkar ha fått sitt körkort ur just ett flingpaket. Här får man se upp och vara berdd på det mesta ute i trafiken.
    Något annat som man också ofta ser är ju att folk håller på att messa eller läsa böcker och annat i sina bilar medans de kör. Sköt om dig Lotta och kör försiktigt.
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Låter livsfarligt ju!! Ta de lugnt och gör inget förhastat! Här i Sverige (Jämtland,Åre) är det norskarna som kör som idioter! Sträckan mellan Åre och Järpen är värst, där ska alla köra om, även om de inte ser, och även om de är massor av bilar och lastbilar före... sjukt galet!
    Sköt om er!
    kram

    ReplyDelete