Sunday, July 11, 2010

Vita sandstränder i Florida och Independence Day i Alabama.

A´s verksamhet här gör att vi inte har många semesterdagar tillsammans hela familjen. De dagar som ges ledigt är långhelger som infaller vid en nationell högtid. Denna gång var det 4 juli. Independents Day eller USAs 234:e födelsedag.. (ungt land med den tjockaste historieboken). Denna helg skulle vi besöka Destin Florida som ligger vid Gulfkusten. Enligt utsago så var det ingen olja just där. Men i Alabama och Orange Beach har oljan nått stränderna och turisterna avvikit. Desto fler turister var vi då i Destin ca 2 timmar österut.

Resan till Destin tog ca 3 timmar på småvägar. Kändes delvis som vi var ute och körde i smålandsskogarna. Så vi kände oss hemma i vår Volvo som tog oss på vår premiär resa utanför stadsgränsen till Montgomery. Resan ner gick bra förutom att barnen körde med den klassiska kommentaren " är vi framme snart" redan 5 minuter efter start.
Själv tyckte jag vi skulle kommit iväg betydligt tidigare än vi gjorde - så jag var rätt så lättretligt irriterad tills det kändes som vi var på god väg. Vi kom fram ganska precis 3 timmar och blev tagna över miljön, stranden och den behagliga havsbreezen som nådde oss. Betydligt behagligare än fuktigheten hemma i Montgomery.

När vi väl nådde stranden var det badförbud p.g.a. de höga vågorna och vi planerade om och siktade mot det omtalade märkes outlet som fanns inte långt ifrån vårt hotell. Väl där fick barnen leka vid de sandstrandstäckta lekplatserna och jag satt där och höll de sällskap samtidigt som det kommer en annan mamma helt förtvivlad för hennes 8-årig son har försvunnit. Mitt i semesterparadiset började alla leta efter en liten pojke och semesterparadiset gick plötsligt över till mardrömsstället. Väktare och föräldrar samlas och alla letar, folk utfrågas och jag känner att jag nästan vill ta tag i mina barn som ovetandes leker i sandlådan och bland gungställningar, och åka hem. Efter en stund lungas det hela ner när man finner pojken inne i en närliggande butik där de säljer videospel. PUHHHHH!!!! Väl skärrad åker vi därifrån.

Kvällen avslutas med en trevlig middag tillsammans med ett Israeliskt par med barn i samma ålder och som befinner sig i Montgomery av samma anledning som oss. Vi åt gått och tog del av våra likheter och skillnader och hade en jätte trevlig stund trots seg servitris och lång väntan på maten.

Följande dag så var det dags att inta stranden. Barnen njöt till fullo av vädret, havet, solen, sanden och vågorna. Det hela som var tänkt att vara en halvdag vid stranden blev istället en heldag - en underbar heldag!!! Bilderna talar nog sitt eget språk.


Det underbara med många delar av USA är de generösa öppettiderna. När vi väl avslutade dagen på stranden och återvände till hotellet för att duscha och äta så kund vi senare återigen göra ett besök till märkes outlet för att shoppa. Denna gång utan barn och make fick jag min egen stund bland många fina saker. NIKE, Coach, Tommy Hilfiger, Polo Ralph Lauren etc etc..
Så nu har jag kittat upp mig och barnen helt för ett tag framöver. Hit återkommer jag gärna. Och nästa gång ska jag nog ta med mig cykeln. För genom hela Destin fanns det cykelbanor, precis som hemma i Svedala och Stockholm. Cyckelbanor på sidan om vägen, mitt i vägen och gående tvärs över på vissa ställen. Tyvärr såg jag inte många cyklister. Men tanken är mycket god!!! Och något jag gärna ser sprider sig...


Följande dag - den 4 juli återvände vi till Montgomery för att fira tillsammans med en amerikansk familj. Måste också tala om att i Montgomery, Alabama ligger USAs första Vitahuset. Eller "First House of the Confederacy" som det så riktigt heter. Denna eftermiddag umgicks vi, åt och tittade på de sedvanliga fyrverkerierna som gick av stapeln runt kl 22 down town Montgomery. Tyvärr måste jag säga att 4 minuters fyrverkeri inte var vad jag tänkt med storslaget Independence Day firande. Men kanske man inte kan motivera med stort och tjusigt fyrverkeri när den övriga finansiella situationen i USA inte är helt OK. Vi åkte hem och var lätt besvikna över det avslutet. Men flaggor fanns det många och mycket av. Och varje gathörn, korsning, tomt, flaggstång, hus, fönster och människor med hattar, glasögon, diadem är prydda med flaggans färger. Där det går att dekorera där dekorerar man med blått, vitt och rött denna dag.

1 comment:

  1. Kul att ni fått komma till havet och fick uppleva de vita vackra standstränderna i Destin. När man kommer dit fattar man varför det kallas för "emerald coast" med tanke på vattnets härliga färg.
    De där outlet shopparna är toppen. De finns lite här och där. Vi brukar också stanna till där.
    Det är lite lustigt med fyrverkerierna för de kör med fyrverkerier på independece day men inget på nyårsafton. Om ni får möjlighet nästa år eller gång ni är här på independece day är det alltid kul att kolla in någon parad under dagen. Vi åkte till en liten håla och kollade in en sådan 2008. I år åkte vi ju till American Village i Montevallo vilket var himla nice och firade sedan med våra amerikanska vänner på kvällen. Ha det fortsatt bra.
    KRam!

    ReplyDelete